Hvad er OBD2 / EOBD

 (0)

  Artikler

"On Board Diagnostics" er en standard for fejldiagnose på biler.
Med OBD2/EOBD kan alle nemt og hurtigt identificere og afhjælpe fejl på bilen.

I slutningen af firserne blev der i USA taget beslutning om at der skulle udvikles en diagnosestandard som skulle være obligatorisk for bilfabrikanterne, således at miljømyndighederne ved bilsyn kunne kontrollere at bilerne fungerede korrekt og ikke udledte for mange skadelige partikler i udstødningen i de smog-plagede amerikanske storbyer.
En afledt sidegevinst ved denne standard blev, at motorens funktioner kunne fejlsøges nemt og hurtigt ad mekanikere og værksteder, og at der dermed ikke var behov for at investere i forskelligt dyrt diagnoseudstyr til samtlige bilmærker da man nu arbejdede med en enkelt standard og ikke mange forskellige.

Idag er teknikken bag så veludviklet og billig at alle bilejere har råd til diagnoseudstyr til basal fejlsøgning på bilen, og dette kan udføres ved hjælp af windows PC'ere, Mac, iphone, ipads, smartphones og tablets med android styresystem eller små håndholdte fejlkodescannere, mulighederne er mange!

Den oprindelige OBD standard blev indført i USA i 1991 mens dagens standard OBD2 blev opligatorisk på amerikanske biler i 1996. Den europæiske variant EOBD blev et krav på biler solgt i EU fra og med modelår 2001 for benzinbiler og 2004 for dieselbiler. Eftersom mange modeller også blev markedsført på det amerikanske marked var havde mange fabrikker allerede indført standarden længe inden det blev obligatorisk i EU.

Danske biler er altså OBD2/EOBD kompatible fra og med modelårene 2001/2004, og mange biler fungerer det også på tidligere modeller.. Er du i tvivl, kan du spørge specifikt til din model via kontaktformularen på olietryk.dk


Hvad kan man med OBD2/EOBD2?

Check engine - Malfuction indicator light - MIL - eller bare motorlampen.. Med OBD2/EOBD kan vi blive klogere på den lille irriterende lampe i instrumentbrættet der lyser og fortæller at der er noget galt og at det nok bliver en dyr omgang!

Med en fejlkodescanner eller udstyr til PC eller telefon/tablet kan man få besked om præcis hvilke fejl der ligger bag motorlampens blinken og efterfølgende slette fejlen/fejlene for at se om den kommer igen med det samme eller man har udført de nødvendige reperationer for at afhjælpe fejlen og dermed fortælle bilens computer at fejlen er afhjulpet og den irriterende lampe godt kan slukkes. Forbigående fejl der har været konstateret men ikke er tilstede længere kan også udlæses, da såkaldt "freeze frame" data om den situation der har udlæst fejlen gemmes i bilens hukommelse.
Livedata fra motorstyring og sensorer kan også ses imens motoren kører hvis man skal kontrollere at alt er efter specifikationerne eller skal optimere visse parametre.

Da OBD2 standarden oprindeligt blev indført af miljømæssige hensyn, er det kun motorens fejlkoder der er omfattet af OBD2 kodestandarden, gearkasser, airbag, ABS, og alle mulige andre elektriske systemer har mærkespecifikke koder som altså ikke er en del af OBD2 standarden og disse moduler kræver som regel special software for at udlæse/slette fejl. Disse systemer fejlsøges dog igennem bilens OBD2/EOBD tilslutning, og kan ofte godt fejlsøges med de samme adaptere/kabler til PC, MAC og telefon/tablet man skal dog bare lige sørge for at have den rette software til opgaven og disse koster som regel lidt i forhold til de mange gratis OBD2/EOBD løsninger der findes. 

Kort sagt: Et OBD2/EOBD system af den ene eller anden type er en absolut nødvendighed når man arbejder med moderne biler.


Hvor er OBD2 tilslutningen i min bil?

Selve diagnosestikket er et 16-polet multistik, ca. 10x20mm. 

Placeringen er forskellig hos bilfabrikanterne, men stikket er som regel til at nå fra fører sædet, ofte placeret ved sikringerne under rattet, bag askebægret eller bag paneler i midterkonsollen.
Stikket skal være muligt at komme til uden brug af værktøj.
Hvis du ikke kan lokalisere tilslutningen i din bil hjælper vi gerne, kontakt os via kontaktformularen på olietryk.dk med oplysninger om hvilken bil der er tale om!

OBD2/EOBD fejlkoder.

Hver enkelt fejlkode består af et bogstav og 4 cifre, hvert bogstav henviser til hvilken del af motoren fejlen ligger i og de sidste 4 cifre er reserveret til den specifikke fejl.
Den tekniske fejlkode kan oversættes til en mere brugbar definition på f.eks. dette link: 
http://obd-2-codes.com/

 (0)