Tændingspistol. Værktøj til at indstille tænding på ældre biler.
  • Tændingspistol. Værktøj til at indstille tænding på ældre biler.
  • Tændingspistol. Værktøj til at indstille tænding på ældre biler.
  • Tændingspistol. Værktøj til at indstille tænding på ældre biler.
  • Xenon lys på tændingspistol.
  • Induktionsføler på tændingspistol.
  • Strømklemmer til tændingspistol. Værktøj til at indstille tænding på ældre biler.

Tændingspistol

299,00 kr.
Inkl. moms
Korrekt indstilling af tændingstidspunkt er essentielt for at få det optimale ud af din motor! Med en tændingspistol er det nemt at ramme den helt korrekte indstilling.
Antal

Lagervare: Leveringstid 1-2 hverdage.
  • Alle data på olietryk.dk er SSL-krypteret. Alle data på olietryk.dk er SSL-krypteret.
  • Fri fragt fra 1000,- Frit valg mellem PostNord og GLS. Fri fragt fra 1000,- Frit valg mellem PostNord og GLS.
  • 14 dages fuld returret fra modtagelse af varerne. 14 dages fuld returret fra modtagelse af varerne.
De fleste der har en klassisk bil, en af de gode gamle modeller fra før elektronisk tænding blev normen, er service-rutinen igennem hvert forår når bilen skal gøres klar til sæsonen: Der skal skiftes olie, renses filtre, efterses og justeres platiner, tændrørene skal efterses og søgerbladene skal sikre den helt rigtige elektrodeafstand.

Måske skal der renses og justeres karburatorer, tomgangshastigheden skal på plads og når alt er i orden skal tændingen kontrolleres således at gnisten springer på det helt rigtige tidspunkt og sikrer at motoren kører præcist som det var tiltænkt i sin tid, blandingen er hverken for fed eller mager og antændes på det helt rigtige tidspunkt og eksplosionen tvinger stemplet ned. Bang!

Med en tændingspistol med xenon stroboskoplys er det nemt at checke at tændingen står perfekt, det eneste der skal gøres er at tilslutte de to klemmer til bilens batteri og klikke induktionsføleren fast rundt om tændkablet til cylinder nr. 1, så er tændingspistolen klar til brug.

Herefter er det bare at finde fabrikantens indstillingsmærker på svinghjul eller remskiven på krumtapakslen, typisk er der en pil der skal rettes ind efter ved siden af skiven og mærker både for øverste dødpunkt for stemplets vandring i cylinderen (top dead center) og et referencemærke for den optimale indstilling et antal grader typisk før eller i visse tilfælde efter TDC.

Når motoren kører i tomgang og der trykkes på aftrækkeren på tændingspistolen vil stroboskoplyset nu blinke hver eneste gang tændrøret på cylinder 1 sender en gnist afsted, de hurtige blink fra pistolen gør at når du peger på svinghjulet eller remskiven imens det roterer vil det se ud som om at punktet står stille selvom skiven drejer rundt.

Nu kan du enten kontrollere at mærket står perfekt ud for pilen når motoren kører i tomgang eller justere tændingen enten frem eller tilbage til mærkerne står rigtigt ved at løsne akslen på strømfordelen (Som typisk sidder med en enkelt bolt under fordeleren udenpå huset) og forsigtigt dreje selve strømfordeleren enten den ene eller den anden vej og stramme fordeleren igen når mærkerne står perfekt.

Du kan nu nyde en perfekt motorgang med en tænding der forbrænder benzinen optimalt og får så mange kræfter som muligt ud af maskineriet imens du kører afsted mod solnedgangen..

Tips:

 Find ud af hvor indstillingsmærkerne sidder på lige præcis din bil - Hvis der kun er et mærke for øverste dødpunkt (TDC - "Top dead centre") og tændingstidspunktet er angivet i værkstedshåndbog eller klistermærker i motorrummet med et antal graders forstilling (BTDC - "before top dead centre") eller efter øverste dødpunkt (ATDC - "After top dead centre") kan man inddele remskiven i grader og lave et mærke selv.

 Du kan med forbedre den markering du skal bruge på svinghjul eller remskive med en klat hvid maling eller retteblæk så det bliver nemmere at se den i stroboskoplyset.

 Når bilen står korrekt på mærket i tomgang kan du hurtigt kontrollere at vacuumsystemet fungere som det skal ved at få en assistent til at træde på speederen eller trække i armen gaskablet sidder på ved karburatoren. Når omdrejningerne øges bør tændingen avancere og tidspunktet gnisten springer flytte sig til et antal grader før punktet ved tomgang.