• Månedens tilbud!

Cylinderlækagetester

699,00 kr.
Inkl. moms
Find fejl på toppakning, ventiler, stempelringe, revner i motorblok og cylindervægge mm. med en leakdowntest udført med cylinderlækagetester.
Antal

Lagervare: Leveringstid 1-2 hverdage.
  • Alle data på olietryk.dk er SSL-krypteret. Alle data på olietryk.dk er SSL-krypteret.
  • Fri fragt fra 1000,- Frit valg mellem PostNord og GLS. Fri fragt fra 1000,- Frit valg mellem PostNord og GLS.
  • 14 dages fuld returret fra modtagelse af varerne. 14 dages fuld returret fra modtagelse af varerne.
Hvad enten din bil lider af startproblemer, dårlig tomgang, manglende accelerationsevne , ujævn motorgang eller du bare er interesseret i at vide lidt om din motors generelle tilstand er der vigtige informationer at hente ved at udføre en leakdown cylinderlækagetest.

Cylinderlækagetesteren er et avanceret testapparat som kan konstatere utætheder internt i forbrændingsmotorer ved at udføre en leakdown test.
Til forskel fra en almindelig kompressionstester kan man med denne tester konstatere præcis hvor utætheden er og dermed vurdere om der er tale om f.eks. problemer med toppakning, stempelringe, ventiler eller revner i cylindervægge.

Ved at sætte cylinderlækagetesteren under tryk ved hjælp af en kompressor og tilslutningsstudsen til tændrørshullet, når cylinderen sættes under tryk kan man konstatere trykfald i procent på manometeret og evt. se/høre hvor trykluften siver ud og dermed præcist konstatere problemet med motoren.

Brugsvejledning:
1. Hvis motoren kan starte så lad den køre til den opnår normal driftstemperatur
2. Afmontér tændrørene, tag oliepinden op, fjern luftfilter/luftslange fra karburator eller gasspjæld, skru låget af kølerens påfyldningsstuds/ekspansionsbeholder. BEMÆRK: Skru først låget af når kølevæskens temperatur er acceptabel, fjern ALDRIG låget når kølervæsken er varm!!
3. Roter motoren så stemplet på den cylinder du ønsker at teste er i top (TDC) afmonter evt. ventildæksel og kontroller at indsugnings- og udstødningsventiler er lukkede. Bloker eventuelt knastaksel eller lign. Således at motoren ikke kan dreje selv under kompression og dermed selv åbne ventiler.
4. Træk grebet på testerens trykregulator ned og drej det helt i bund mod uret og tilslut herefter en kompressor til trykregulatoren (anbefalet tryk: ca. 70-100psi.) Trykregulatoren drejes med uret indtil procentmåleren står på 0%
5. Tilslut testeren til cylinderen ved hjælp af tilslutningsslange og tændrørsadapter
6. Aflæs tryktabet på testeren i %. Mindre tryktab kan være acceptable (op til ca. 20% på en ældre motor) men større utætheder kræver reperation.
7. Vurder hvor lufttrykket i cylinderen siver ud for at konstatere hvor motorens fejl ligger:
-Siven/bobler i kølevandet i køler/ekspansionsbeholder: Utæt toppakning eller revner i cylindervæg.
-Siven igennem oliepåfyldningsrøret: Fejl på stempelringe eller revner i cylindervæg.
-Siven igennem udstødningsrør: Utæt udstødningsventil.
-Siven igennem karburator/gasspjældhus: Utæt indsugningsventil.
-Siven til cylinderen ved siden af: Utæt toppakning.
8. Hvis der ikke er nævneværdigt trykfald i den testede cylinder, gentages testen i den næste cylinder.

Hvis der ingen fejl er skal alle cylindre helst vise det samme resultat i forhold til trykfald, større forskelle cylindrene imellem er en fejlindikation.

Pakken inkluderer:

-Cylinderlækagetester
-Tilslutningsslange 250mm.
-2 tændrørsadaptere 12mm./14mm.
-Plastickuffert